Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej

Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej na ścieżkach kultury tradycyjnej. Wyprawa pierwsza: obrzędowość doroczna

Na ścieżki tradycji - gotowi, czas start!

Ruszyliśmy! W dniu 7 sierpnia, pod Domem Ludowym w Sieniawie pierwszy, pięcioosobowy zespół badawczy ruszył w teren szukając śladów dawnych zwyczajów związanych z obrzędowością doroczną wśród najstarszych mieszkańców ziemi krośnieńskiej. Tym samym rozpoczynamy dwuletnie badania terenowe w ramach projektu „Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej na ścieżkach kultury tradycyjnej: Wyprawa pierwsza: obrzędowość doroczna”.

Czego będziemy szukać na tych ścieżkach? Ludzi. Tych, którzy oglądali jak zmieniał się świat, którzy przeżyli już kilka dziesięcioleci więcej niż my i pamiętają to, czego my nie możemy pamiętać. Są świadkami zmian i niosą w sobie świadectwo o niematerialnej warstwie dawnej kultury ludowej. Będziemy szukać tego, czego nie da się zobaczyć, tego, co ktoś musi opowiedzieć i wytłumaczyć, żebyśmy to zrozumieli i przekazali dalej.

Bo kultura tradycyjna, to nie tylko to co „widzialne” czyli drewniany, stary dom i wiszący nad drzwiami wianek z ususzonych kwiatów ale też międzypokoleniowa WIEDZA na temat tego DLACZEGO ten wianek wisi nad drzwiami i podzielana przez ludzi WIARA, że powtarzane przez ludzi gesty mają taki, a nie inny SENS. Że wieniec poświęcony w dniu Matki Boskiej Zielnej albo Oktawę Bożego Ciała ma szczególną moc i chroni przed złym – przed gradem, chorobą, urokiem, że przyjmując kolędników na Nowy Rok, zapraszamy pod swój dach wysłanników i reprezentantów sił, które w przyszłym roku zapewnią nam pomyślność. To tylko maleńki promil wiedzy jaką posiadali „użytkownicy” kultury tradycyjnej. Pełni nadziei na ciekawe świadectwa ruszamy w teren, szukać tkwiących w ludzkiej pamięci wspomnieniowych perełek, dobrych monet, złota i bursztynu.

Będziemy tropić ślady dawnego świata i wyłapywać to, co z niego zostało, oglądać jak się zmienił i szukać odpowiedzi na pytanie jakie procesy spowodowały zmiany. Schodzić z głównego traktu współczesności na boczne ścieżki pamięci, mając nadzieję, że zdobyta wiedza posłuży lepszemu zrozumieniu tego, kim jesteśmy.

Za nami pierwsze spotkania i rozmowy, przed nami pełne pracy i inspirujących planów miesiące. Będziemy opowiadać Wam o tym, czego się dowiedzieliśmy, a z zebranych świadectw zbudujemy bazę wiedzy o dawnych zwyczajach naszych ziem. 

Zapraszamy do towarzyszenia nam na ścieżkach tradycji!

Fotografie autorstwa Aleksandry Karmelity, Bartosza Gałązki oraz Natalii i Piotra Wawrzkiewiczów.

 

 

 

 

Pierwszy sezon badawczy
30 rozmówców, 30 badaczy wraz z wolontariuszami, 30 wielogodzinnych rozmów… Pierwszy sezon badawczy owocował w bardzo inspirujące spotkania, a ich wyniki będą dostępne już wkrótce.
Na razie, uchylając rąbka tajemnicy….

Materialne i niematerialne jest ze sobą w kulturze tradycyjnej ściśle powiązane.
Przypominamy sobie to za każdym razem, kiedy nasz rozmówca wyciąga z szuflady, ze strychu albo z drugiego pokoju cenną pamiątkę, zeszyt z pieśniami, stare dokumenty czy świętą figurkę. Przedmioty, które nam pokazują są nośnikami wspomnień i świadkami wielu wydarzeń. To jakby bezcenne lampy Alladyna, tylko zamiast dżina opowiadają nam opowieść. Żeby ją usłyszeć trzeba tylko zapukać do czyichś drzwi i zapytać: "Dzień dobry, jesteśmy z Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej. Czy zechciałaby Pani podzielić się z nami wspomnieniami o tym jak dawniej wyglądało..."

Tak wspomina przedwojenne dożynki pani Stefania z Golcowej:
"Dożynki to były takie: Dawno ludzie… Nie wszyscy, bo byli i tacy co wyżyli sami [i nie musieli się najmować do żniw]. Ale takie bogate, to wynajmowali ludzi do żniwa. Jak było zboże wielkie, to sam nie dał rady, a trzeba było wyżąć, no to najmował. A ludzie szli, bo on [bogaty gospodarz] miał konia, na przykład. [I ten biedniejszy] musiał odrobić to [że pożyczył wcześniej konia].
No i jak tak wyszło, że skończyli te żniwa, to zrobili temu gospodarzowi wieniec [żniwiarze]. Zrobili wieniec, kwiatki wzieni, nazbierali na polu kwiatków, czasem przynieśli ze wsi jakichś kwiatków. Zrobili wieniec i szli. Śpiewali i szli do tego gospodarza z tym wieńcem. To pamiętam. A śpiewali to:
Toczy się wieniec z pola
Z naszego pana dwora
Stoi gospodyni na ganku
Trzyma piwko w dzbanku
A gospodarz w sieni
Trzyma piwko w kieszeni
Wykup se wieniec u nas,
Bo jak se nie wykupisz
To se plemie zagubisz
A my ci plemie weźmiemy
i ostu ci nasiejemy.
To on musiał dać coś, musiał dać jeść ludziom, to było wiadome. I tak śpiewali, no to on to dawał jeść i to wino czy wódkę, co tam miał. To był wieniec taki, no. To był taki snopek zboża, ustrojony w kwiatki. To co żeni, to to musieli przynieść. Zrobili taki snopek piękny i ustroili kwiatkami. Jeden niósł, ludzie szli za nim, śpiewali."

 

 


A jak różnobarwne były podkarpackie „dziady”! Ich ślady, te bardziej wiarygodne i te bardziej legendarne, można jeszcze odnaleźć we wspomnieniach najstarszych mieszkańców naszego regionu. Podobnie jak zaduszkowe pieśni, rzadko już śpiewane, niemal zapomniane…
„Od nieszporów pierwszego listopada po wilijo pierwszy niedzieli Adwentu to jest, panie, czas, kiedy po ziemi chodzą czyńścowe(!) duszyczki” – opowiadała mi niegdyś mieszkanka Krościenka Wyżnego (pow. krośnieński), urodzona w roku 1926. „I, żeby pomóc tym duszyczkom pójść w końcu do nieba, zbierali my się w domach, tak samo jak na różańcu przy zmarłych, wieczorami. Śpiewali my wtedy specjalne pieśni i modlili się za tych grzeszników”.
Mieszkanka miejscowości Huzele (pow. leski), urodzona w roku 1928, wspominała inne, „ruskie” zaduszki – wg rozmówczyni przypadające zwykle w pierwszą sobotę listopada. Zapamiętała zwłaszcza ostatnie, odprawione „gdzieś w latach czterdziestych czy pięćdziesiątych” XX wieku. W jednej z sąsiednich wsi modlącym się, a później… ucztującym w opuszczonej cerkwi mieszkańcom objawiło się wówczas – widomie! – pokutujące, bezgłowe ciało grzesznika; z szyi upiora buchał piekielny płomień.

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________

Przedmiotem projektu Etnocentrum Ziemi Krośnieńskiej na ścieżkach kultury tradycyjnej. Wyprawa pierwsza: obrzędowość dorocznadwuletniego projektu jest kultura ludowa i tradycyjna ziemi krośnieńskiej - regionu nieobjętego dotychczas szerokimi etnograficznymi badaniami terenowymi. Powołany zespół badaczy dokona kwerendy istniejących źródeł i zbiorów muzealnych, po czym przeprowadzi - w dwóch etapach - szczegółowe wywiady terenowe na obszarze powiatów krośnieńskiego i 4 sąsiednich. Rozmowy z najstarszymi mieszkańcami będą dotyczyć zagadnień i tekstów związanych z obrzędowością doroczną, ich celem będzie również oszacowanie terenowego zasobu oraz stopnia zachowania szczegółowo określonych zjawisk kultury ludowej i tradycyjnej. Zebrane materiały zostaną opracowane (w transkrypcjach: językowej i muzycznej) oraz skatalogowane według przyjętego systemu i częściowo udostępnione online. Powstanie też publikacja podsumowująca zadanie, zawierająca wybór zebranych źródeł (transkrypcje tekstów słownych i melodii, fotografie) oraz artykuły, w przystępny sposób omawiające zebrane materiały i podejmujące ich naukową analizę.

 

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.